Vårt kvalitetssikringssystem er ISO sertifisert innenfor standarden 9001 :2015 kvalitet og 14001 :2015 miljø. Årlig gjennomføres to kvalitetskontroller hos oss, en intern og en ekstern som vi er pålagt for å opprettholde vår sertifisering. Formålet med begge revisjonene er å kontinuerlig arbeide for å kvalitetssikre, evaluere og forbedre våre systemer og utøvelse av disse .
Omsorgspartner definerer sin kvalitet på tjenesten på bakgrunn av: Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene for tjenesteyting etter lov av 19. november 1982 § 3. Oppgaver og innhold i tjenestene: «For å løse de oppgaver som er nevnt foran skal kommunen utarbeide skriftlige nedfelte prosedyrer som søker å sikre at beboere av pleie- og omsorgstjenester får tilfredsstilt grunnleggende behov:
– oppleve respekt, forutsigbarhet og trygghet i forhold til tjenestetilbudet
– selvstendighet og styring av eget liv
– fysiologiske behov som tilstrekkelig næring (mat og drikke), variert og helsefremmende kosthold og ri-melig valgfrihet i forhold til mat
– sosiale behov som mulighet for samvær, sosial kontakt, fellesskap og aktivitet
– følge en normal livs- og døgnrytme, og unngå uønsket og unødig sengeopphold
– mulighet for ro og skjermet privatliv
– få ivaretatt personlig hygiene og naturlige funksjoner (toalett)
– mulighet til selv å ivareta egenomsorg
– nødvendig medisinsk undersøkelse og behandling, rehabilitering, pleie og omsorg tilpasset den enkel-tes tilstand
– nødvendig tannbehandling og ivaretatt munnhygiene
– tilbud tilrettelagt for personer med demens og andre som selv har vanskelig for å formulere sine be-hov
– tilpasset hjelp ved måltider og nok tid og ro til å spise
– tilpasset hjelp ved av- og påkledning
– tilbud om eget rom ved langtidsopphold
– tilbud om varierte og tilpassede aktiviteter
For å sikre kvalitet, utvikling og faglig kontinuitet på tilbudet til den enkelte beboer, i samsvar med beboerens behov og oppdragsgiver bestilling, systematiseres alt faglig arbeid etter definerte prosedyrer og rutiner i vår miljøjournal.
Delegert ansvar og myndighet – Kvalitetssystem helsefremmende kosthold og ri-melig valgfrihet i forhold til mat
Det er et overordnet mål at våre oppdragsgivere, beboere, pårørende, naboer, spesialist-helsetjenesten og andre samarbeidspartnere skal ha tillit til oss. God virksomhetsstyring innebærer at tillit oppnås, og at vi møter myndighetenes krav og forventinger gitt i lov og forskrift.
Vi bygger god virksomhetsstyring på tre grunnleggende prinsipper:
Vårt kvalitetssikringssystem er ISO sertifisert innenfor standarden 9001 :2015 kvalitet og 14001 :2015 miljø.
Årlig gjennomføres to kvalitetskontroller hos oss, en intern og en ekstern som vi er pålagt for å opprettholde
vår sertifisering. Formålet med begge revisjonene er å kontinuerlig arbeide for å kvalitetssikre,
evaluere og forbedre våre systemer og utøvelse av disse.
Omsorgspartner opererer iht. åpenhetsloven
Åpenhetsloven pålegger større bedrifter å gjennomføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger i verdikjeden. Omsorgspartner har arbeidet strukturert for å sikre ansvarlighet og anstendige arbeidsforhold i vår verdikjede i mer enn tyve år. Vårt rammeverk for aktsomhetsvurderinger er basert på det samme grunnlaget som åpenhetsloven: FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP, 2011) og OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv (2018). All vår drift er i Norge, og med norske leverandører på det vi har av innkjøp og underleverandører.
Vårt felles ledelses- og kvalitetssystem sikrer at vi etterlever gjeldende lov og forskrifter, og er ISO sertifisert innenfor standarden 9001: 2015 Kvalitet, 14001:2015 Miljø og ISO 45001 Arbeidsmiljø. Vi kvalitets sikrer, evaluerer og forbedrer årlig våre systemer, prosedyrer og utøvelse av disse for å sikre at vi ivaretar våre oppgaver iht lovverket.
Bærekraft er forankret i våre overordnede mål, policyer og styrende dokumenter. I vår policy for innkjøp er vi tydelige på at vi har et ansvar for å bidra til bærekraft, menneskerettigheter og etikk. I overordnet årlig risikovurdering er aktosmhetvurdring tatt med som et eget punkt, og vi vurdere at det lav risiko. Prosedyrer i gjeldene ledelsessystem ivaretar dette tilstrekkelig.